Hoe komt creativiteit tot stand?

Gepubliceerd op 11 december 2021 om 07:59

Qigong

In de opleiding energetisch HSP therapeut die ik volg, kwam vorige week een snelcursus traditionele Chinese geneeskunde volgens de Qigong aan bod om lichaam en geest in balans te brengen. Deze cursus werd begeleid door Sjamaan Frank.

Lees meer »

In de vorige blog ging ik in op wat de definitie is van creativiteit.
Nu verder over hoe creativiteit tot stand komt.

Om tot een creatieve ingeving te komen kunt je een creatief proces gebruiken zoals uitontwikkelde wetenschappelijke methodieken die op school worden aangeleerd.
Maar je kunt ook volledig in je eigen flow meegaan en buiten de gebaande paden gaan om tot iets nieuws te komen.

In het creatieve proces dat je doorloopt, op welke manier dan ook, ben je bezig met het verbinden van informatie vanuit diverse invalshoeken. Een proces waarin puzzelstukjes in korte tijd of na langere tijd (bij hoge complexiteit) bij elkaar vallen.

Als de complexiteit hoog is wordt er informatie gevraagd uit hoeken waarvan je bij voorbaat denkt dat dit geen bijdrage levert, maar toch uiteindelijk het geheel compleet maken.
Deze complexe vraagstukken behoeft veel kennis van de diverse invalshoeken. Hoe meer kennis de mens ter beschikking heeft, des te makkelijker verloopt het creatieve proces en des te beter zijn de benodigde oplossingen.

Een creatief proces is ook een kennis ontwikkelproces van info en methoden. Je wilt een bepaald probleem oplossen. Hier is niet de benodigde kennis voor aanwezig. Anders was de oplossing al direct voor handen.

Of creativiteit tot stand komt is afhankelijk van verschillende componenten. Bijvoorbeeld hoe de werking is van ieders hersenen. Iemand met focus op de linkerhersenhelft en moeite heeft met de emotionele verwerking is minder creatief aangelegd dan een persoon met focus op de rechterhersenhelft.
Creativiteit is ook afhankelijk van de ruimte en tijd die je krijgt van je omstanders.
De fysieke omgeving is ook van belang. Als het een zooitje is dan wordt je te veel afgeleid. Een suf kantoor nodigt niet uit om creatief te denken. En omgeving in de natuur met vellen papier en kleurpotloden wel.   
Wanneer er geen vertrouwen is naar een ander, of veel kritiek wordt geleverd tijdens het creatieve proces is killing voor de creativiteit. Competitie in een creatief proces binnen een team werkt daarom altijd tegen. Maar niet wanneer er een competitie is tussen teams onderling.

Een creatief proces kan het beste met 2 of 3 personen plaatsvinden. Niet met 9 want dan versta je elkaar niet goed en kan niet iedereen zijn/haar ideeën kwijt waardoor je niet in de flow van het creatieve proces komt.
Zorg wel dat je altijd met mensen bij elkaar zit die een andere achtergrond hebben dan jij. Dat ieder een andere weg heeft bewandeld en andere kennis heeft opgedaan. Hoe groter de diversiteit des te meer kennis en des te groter de kans van slagen in de gewenste creatieve oplossing.

#creativiteit  #creatiefproces #wanneercreatief #creativiteitstimuleren

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.