Persoonlijke ontwikkeling
Bij een kennismaking wordt er altijd gevraagd; 'Wie ben jij?'. Waarschijnlijk is jouw eerste reactie het opnoemen van je naam, je leeftijd, je beroep en als ze je niet zien, een korte omschrijving van hoe je er uit ziet.
Dit geeft een klein inkijkje in wie je bent. Maar je omschrijft vooral hetgeen wat goed zichtbaar en merkbaar is. Zichtbaar als in je lichaam en merkbaar als wat je op een dag doet en wat voor werk je (hebt) verzet. Hier is het westerse leven vooral op gestuurd. Je lichaam goed doen voorkomen en hard werken door gebruik te maken van je lichaam. Eigenlijk zou de eerste vraag bij een kennismaking moeten zijn;'Wat zie ik'.
Een mens is nog zoveel meer.
Op het moment dat de conceptie plaatsvindt, begint de algehele ontwikkeling van de mens.
Het fysieke en energetische lichaam met het brein groeit van een cel uit naar een baby bij de geboorte en naar een volwassene in het verdere leven. Het lichaam is als een soort van machine die de mens voort beweegt en het brein verwerkt opgenomen informatie en slaat deze op. Zowel het lichaam als het brein heeft de juiste voeding, beweging en onderhoud nodig vanuit een passende levensstijl. Dit is nodig om het lichaam en het brein optimaal te kunnen ontwikkelen en in de volwassenheid in conditie te blijven.
Het ontwikkelproces is niet alleen 1. het lichaam en 2. het brein. Maar ook 3. het psychisch en 4. het energetische zielenlichaam.
Het is de kunst te groeien naar de eigen gewenste balans.


1. Fysieke ontwikkeling

3. Psychische ontwikkeling

2. Brein ontwikkeling

4. Ontwikkeling van het energetische zielenlichaam
Deze ontwikkelprocessen lopen allemaal langs elkaar en ontwikkelen jouw als mens. Een onbewust proces wat wel merkbaar is in het gedrag. Bijvoorbeeld in de puberteit gaat de mens vanuit de ontwikkeling van het zielenlichaam, op zoek naar je identiteit om onafhankelijk te worden van de ouders/verzorgers. Vanuit de psychische ontwikkeling wil de mens gezien en gerespecteerd worden. De wil is hier groot, maar het brein is nog niet altijd zo ver ontwikkeld dat daadwerkelijk gerealiseerd kan worden wat men eigenlijk voor ogen heeft. Dit geeft frictie wat leidt tot frustratie, boosheid en woede aanvallen.
Deze periode in het leven van de mens is de start van zelfontplooiing, en dit begint bij de zoektocht naar de eigen identiteit.

Vaste gegevens vanuit diverse elementen vormen de identiteit van de mens. De elementen zijn:
- het DNA van beide ouders, waar je talenten, valkuilen en (uiterlijke) kenmerken uit voortkomen.
- de ziel, wat de drijvende kracht is van het bestaan als mens.
- de persoonlijkheid, waar eigenschappen uit voortkomen.
- het astrologisch stelsel, wat het netwerk van energie is waar ieder mens deel van uitmaakt.
- je kosmische ouders, de bron van het bestaan waar de levensreis door bepaald wordt.
Door deze elementen helder voor ogen te krijgen, kan de mens zich gaan identificeren en onderscheiden van een ander. De kernwaarden en de missie/zingeving worden hierin duidelijk. Deze identiteitsvorming biedt een stukje basis, onafhankelijkheid en een stukje zekerheid.
Deze eerste stap in de persoonlijke ontwikkeling vindt normaal plaats tussen de 14 en 21 jaar, tenzij hier de ruimte niet voor is en wordt de mens door het innerlijke ontwikkel systeem genoodzaakt alsnog dit proces te doorlopen op latere leeftijd.
Jouw identiteit is de basis waarvoor jij hier op aarde bent. En die identiteit vormt zich door de wortels (de diverse elementen) waar jij uit voortkomt.
Zo kun je bedenken dat een kind die niet opgroeit bij de eigen ouders (door adoptie, scheiding, overledene) herkenning mist in de opvoeding vanuit de eigen wortels en het moeilijk heeft met het vormen van de eigen identiteit.
Na de ontwikkeling van de identiteit vorm je de gewenste leefomstandigheden. Die leefomstandigheden zijn vervormbaar naar een situatie die het beste past bij de eigen identiteit. Deze stap in de persoonlijke ontwikkeling loopt normaal tussen de 21 en 43 jaar. De elementen die de leefomstandigheden vormen zijn:
- overtuigingen, gebruiken, gedragingen en patronen in de familie cultuur/stamboom van de mens.
- alle omstandigheden en gebeurtenissen die zich hebben voorgedaan en een emotionele 'imprint' hebben achtergelaten, vanaf de conceptie, tijdens de geboorte, de eerste levensuren/dagen en in het verdere leven tot nu.
- de hechtingsstijl en toegepaste opvoedmethode door de ouders.
- de maatschappelijke cultuur waarin de mens wordt grootgebracht.
- de astrologische invloeden die wereldschokkend zijn, zoals oorlog, pandemie, overstromingen, en hoe de mens en zijn omgeving daarop reageert.
Het is aan de individuele mens te onderzoeken wat de inhoud is van deze elementen en wat de daarbij opkomende gevoelens zijn. Mochten er emoties van verdriet, angst, boosheid of walging opkomen, dan is de kans groot dat de leefomstandigheden niet aansluiten bij de eigen identiteit. Je hebt dan te maken met oud zeer door wat je hebt meegekregen vanuit je ouders, door verkeerde interpretaties op jonge leeftijd en uit vorige levens. Door op onderzoek uit te gaan naar die oude pijn en de pijn te gaan helen, is het mogelijk de leefomstandigheden vorm gaan geven naar de eigen identiteit. De levensenergie gaat hierdoor stromen.
Deze ontwikkelingen brengen innerlijke rust, vertrouwen, autonomie en vrijheid omdat niet het automatische denksysteem, maar het hart gaat spreken wat te doen. Er ontstaat zelf acceptatie, gewenst gedrag, een positief zelfbeeld en een waterval aan energie waarmee de eigen identiteit vervult kan worden.
Daarnaast ontstaat er verbinding met alles om je heen.


Veel mensen krijgen niet de ruimte om zichzelf te vinden en de leefomstandigheden naar eigen hand te zetten. Het wordt dan uit onkunde betiteld als raar en egoïstisch, terwijl het noodzaak is om als mens deze stappen te doorlopen.
Doe je dit niet, dan loopt het menselijke systeem vast en ontstaat er stress in het lichaam. Het kan gaan om een korte periode waarin het niet helemaal loopt zoals zou moeten. Maar als er echt niets aan gedaan wordt ontstaan er langdurige klachten. Die klachten ontwikkelen zich stapje voor stapje tot het niet meer kan. Dit begint bij situaties waar negatieve emoties opkomen en die betreffende situatie vermeden wordt. Door situaties te gaan vermijden zet je het systeem op slot. In je systeem gaat die stress zich nestelen in je energetische lichaam, wat in verbinding staat met je psyche, dat in verbinding staat met het fysieke lichaam. Stress is zichtbaar in het auraveld, in het gedrag en uiteindelijk in lichamelijke klachten. Die lichamelijk klachten beginnen klein, denk aan uitslag of ontstekingen. Maar tast uiteindelijk de organen aan.
Kinderen die nog niet die leeftijd hebben bereikt waarbij dit ontwikkelproces in gang wordt gezet, kunnen al wel negatieve emoties ervaren bij bepaalde situaties die opgeslagen worden in het systeem. Deze registraties beginnen al bij de conceptie, tijdens de zwangerschap, de geboorte en de eerste levensjaren.
Het is aan de ouders/verzorgers om hier waardig mee om te gaan en enige vorm van stress dient te voorkomen, zodat het nageslacht minder obstakels te verdragen heeft en dicht bij zichzelf kan blijven. Mochten kinderen emotionele of lichamelijke klachten vertonen, ga dan op zoek naar de oorsprong en heel de situatie voor een plezierigere toekomst van ons allen.
Het is aan jou om aan de juiste knoppen te gaan draaien en jezelf (en de ander) in balans te houden naar het levensgeluk.
Maak jouw eigen website met JouwWeb