Op de basisschool wordt steeds sneller gesignaleerd of een kind een denker, een doener of een voeler/dromer is.
Een kind dat gevoelig is, momenten nodig heeft om informatie een plek te geven (dromer) en daardoor minder goed met de dagelijkse lesstof op school mee kan, wordt al snel getest om er een label aan toe te kennen. Hier wordt dan een bepaalde werkwijze bij gehandhaafd zodat het kind toch zo veel mogelijk met de dagelijkse lesstof mee kan doen.
Maar mensen zijn niet voor niets te verdelen in denkers, doeners en voelers/dromers.
Een mens wordt geboren en groeit op in bepaalde omstandigheden met bepaalde ervaringen waardoor je een eigen manier van handelen en gedrag vertoont, vanuit zelfredzaamheid. Denk aan een keizersnee bevalling, het gemis van een ouder in de opvoeding of oorlogsomstandigheden. Ingrijpende gebeurtenissen die de mens vormen vanaf het prille begin. Het snelle aanpassende vermogen van het lichaam stelt zich hier op in zodat je bij een vergelijkbare situatie gewaarschuwd wordt en gaat vechten, vluchten of bevriezen. Dit zit in je lijf geprogrammeerd en is de basis waarvanuit je acteert. En als er meerdere intense gebeurtenissen hebben plaatsgevonden sta je eigenlijk de hele dag aan en op scherp. Je zintuigen zijn hooggevoelig en je bent eigenlijk altijd waakzaam.
Als je dan op school of op het werk gevraagd wordt om bij de les te blijven, terwijl je de hele dag in een beperkte ruimte met meerdere mensen en machines bent die de hele op hun eigen manier aanwezig zijn door te bewegen en geluiden maken, dat gaat niet. Daar is je lichaam niet op geprogrammeerd. Die staat de hele dag aan om potentieel gevaar of een emotionele belemmering te signaleren.
Wat er gebeurt is dat, naast dat je gevraagd wordt om je te concentreren, jij je gevoelige zintuigen uit moet zetten en je emoties en gevoelens moet negeren, zodat je lichaam rustig wordt en je brein kan focussen. En hier reageer je op omdat je vanuit een andere primaire behoefte bij de groep wilt horen en geen buitenbeentje wilt zijn. Het snel aanpassende vermogen van het lichaam zorgt er voor dat jij je gevoelens wegdrukt. Maar het gevolg is dat jij jezelf verhard, je eigen gevoel van vrijheid ontneemt, je creativiteitsontwikkeling inperkt, negatiever naar de wereld gaat kijken, het levensdoel uit het oog verliest en jezelf steeds meer gaat isoleren.
Waar je behoefte aan hebt is dat je geholpen wordt bij de bron, namelijk de impactvolle gebeurtenissen en ervaringen die in jouw lichaam zijn opgeslagen helen. Pas dan kom je écht tot rust. Je zenuwstelsel kan zich gaan ontspannen, er komt ruimte voor jouw innerlijke energiestroming in je lijf en de benodigde verbindingen kunnen worden aangemaakt in je brein. Pas dan komt er ruimte voor de fijn motorische ontwikkeling, symmetrische en asymmetrische fysieke bewegingen, het waarnemen van details, focus en concentratie en dus ook voor schrijven, plannen, ordenen en rekenen.
Dan is er nog één ding wat van belang is voor jou als dromer. En dat is te gaan beseffen waar je bent, wie je bent, wat je bent en waarom je hier bent. Pas als jij je plek herkent en erkent en jij je eigen ik kunt omarmen en beschermen, ben jij in staat om jezelf te zijn in verbinding met je omgeving. Je zult zien dat het leven dan een stuk makkelijker en leuker wordt. Zelfs bij wiskunde, grammatica, topografie, economie en biologie omdat je niet alleen jezelf maar ook hetgeen om je heen beter een plek kunt geven.
Wil je jouw label, AD(H)D, autisme, dyslexie, dyscalculie en/of hoogbegaafdheid, aanpakken vanaf de bron zodat jij je weer vrij, goed en in balans voelt omdat jij weer grip hebt op jouw levensgeluk?
Laat van je horen en ik ben er voor je.
#neurodiversiteit #hooggevoelig #hoogsensitief #concentratieproblematiek #gedragsproblematiek #leerproblematiek #AD(H)D #autisme #dyslexie #dyscalculie #hoogbegaafdheid #emotioneleontwikkeling #spiritueleontwikkeling #mentaleontwikkeling #fysiekeontwikkeling #Estima #Wateringen
Reactie plaatsen
Reacties