Het hoofd van een taaldenker

Gepubliceerd op 19 augustus 2023 om 07:43

Het hoofd van een taaldenker werkt echt volledig anders dan het hoofd van een beelddenker. Zie ook de vorige blogs.

Zoals afgebeeld zie je de kernwaarden, interessegebieden en werking van het hoofd bij een taaldenker.

Bij de taaldenker staat het rechtlijnig denken centraal.

De kernwaarden van de taaldenker zijn: logica, instructies, volgorde en details, terwijl voor de beelddenker zijn dit: begrijpen van de situatie, beelden vormen en puzzels compleet maken, hoogsensitiviteit en rechtvaardigheid. Twee totaal andere werelden met ieder zijn eigen werkwijze, die elkaar versterken en verder brengen.

 

Waar taaldenkers vooral vanuit het hoofd beredeneren en het gevoel uitschakelen, werken beelddenkers juist met al hun zintuigen, gevoelswaarden en intuïtie om een beeld te vormen van de werkelijkheid. Maar op school is hier weinig ruimte voor. 

Waar taaldenkers stap voor stap werken vanuit de details en leren door herhaling en automatiseren, werken beelddenkers vanuit een totaalbeeld van de situatie dat ze krijgen aangereikt. Door zelf op onderzoek uit te gaan, te proberen en ervaring op te doen hoe dit totaalbeeld in elkaar zit en of dit klopt, leren en begrijpen ze de situatie. Dan kunnen ze het een plek geven én kunnen ze ook verbeteringen aanbrengen waar nodig (innovatie).

 

Wetende dat het basis en middelbare schoolsysteem is ontwikkeld voor de taaldenker, kun je wel begrijpen dat het een complexe periode is voor de beelddenkers. Niet gek toch, dat beelddenkers ander gedrag vertonen als ze niet zichzelf kunnen zijn? De schoolperiode is een heftige tijd voor de beelddenker, wat tot een schooltrauma kan leiden.

 

Weet dat door bewustwording van de persoonlijke situatie, het ontdekken van de eigenheid en het talent, en het helen van ingehouden en opgestapelde emoties, er veel rust, ontspanning en plezier ontstaat.

Dan heb je zelfs op latere leeftijd profijt van de situatie omdat je over meerdere technieken beschikt om je gewenste doel te bereiken.

 

#linkerhersenhelftdenker #taaldenker #rechterhersenhelftdenker #beelddenker #uitzonderlijkgedrag #hooggevoelig #hoogsensitief #innovatie #adhd #add #autisme #dyslexie #dyscalculie #hoogbegaafd #identiteitsontwikkeling #traumaheling #energieregulatie

Reactie plaatsen

Reacties

Er zijn geen reacties geplaatst.

Maak jouw eigen website met JouwWeb